Tarpeettomia turhautumispäästöjä aiheutuu vuositasolla vaarallinen määrä – tällä tiellä työntekijöiden tyytyväisyys on monessa yrityksissä vaarassa. Mitä nämä turhautumispäästöt ovat, ja kuinka niiden vähentäminen onnistuu?

Turhautumispäästöjä aiheutuu eniten silloin, kun työ keskeytyy aina niin raivostuttavan ATK:n takia. Ainakin allekirjoittaneen ärräpäät lentävät useimmiten silloin, kun netti katkeaa kesken tärkeän palaverin tai tunnin pituinen päivitys pitäisi tehdä kriittisellä hetkellä – silloin kun ei todellakaan olisi tuntia aikaa odottaa! Yritysten päästöpolitiikka on monin paikoin retuperällä. Kun IT:tä ei kehitetä suunnitelmallisesti, ongelmankohtiin puututaan vasta siinä vaiheessa, kun tilanne on jo todella paha. Silloin pelastusoperaatio herkästi venyy, eli työntekoon ei päästä nopeasti. Tämä jos jokin aiheuttaa turhautumispäästöjä käyttäjien keskuudessa! Käyttäjien mielenterveyden ja työtyytyväisyyden takia onkin tärkeää, että yrityksillä on turhautumispäästöjen vähentämiseen suunnitelma.

Meillä Wisdomicilla uskotaan siihen, että turhautumispäästöjen vähentäminen on tärkeä tavoite matkallamme kohti alan korkeinta asiakastyytyväisyyttä. Asiakkaat nimittäin ovat tyytyväisiä silloin, kun IT on näkymätön (lue: toimiva) osa työarkea. Tämän vuoksi olemme päättäneet puolittaa turhautumispäästöt vuoteen 2025 mennessä, eli viisailla IT-ratkaisuilla pyrimme siihen, että työ keskeytyisi puolet vähemmän kuin nykyisin. Myös yritysten olisi syytä kiinnittää huomiota päästöjen vähentämiseen, sillä työtyytyväisyys nousee, kun turhautumispäästöt vähenee.

Kuinka näitä turhautumispäästöjä sitten voi vähentää?

Helpoin tie on valita viisas IT-kumppani, mutta paljon voi tehdä itsekin. Kaiken A ja O on, että IT:n suunnitteluun uhrataan aikaa ennen kuin tilanne on jo menetetty. Työhön sopivilla työvälineillä ja toimivalla lähiverkolla sekä fiksuilla tietoturvaratkaisuilla ja salasanapolitiikalla pääsee jo pitkälle! Nämä ovat Wisdomicin kartoituksen perusteella juuri niitä asioita, jotka suoraan sanottuna v*tuttavat työntekijöitä huonosti järjestettyinä eli aiheuttavat turhautumispäästöjä. Näihin aiheisiin ja niiden ratkaisuihin paneuduttiin webinaarissamme ”Tuntuuko IT siltä, että umpisuoli olisi puhkeamassa?”.

Hannamari Jortikka
Latest posts by Hannamari Jortikka (see all)

Kaipaatko lisätietoa aiheesta? Ota yhteyttä!