Käyttäjän kannalta harva asia on yhtä turhauttavaa, kuin odottaa puhelimessa vianselvitystä työtehtävien seisoessa. Pahimmillaan koko yrityksen toiminta on stopissa, kun tilannetta yritetään korjata. Se turhauttaa jo muitakin kuin yksittäistä työntekijää.

Yrityksen lähiverkko on vain yrityksen omassa käytössä oleva verkko. Tähän verkkoon ei (toivottavasti) ole pääsyä muilla kuin yrityksen sallimilla tahoilla. Jos julkinen verkko on kaupungin kadut ja kaupat, jossa voit kävellä kadulla vapaasti ja mennä liikkeisiin, joiden ovet ovat auki, lähiverkko on kuin teollisuushalli kadun päässä. Teollisuusalueen porteista ei ole mitään asiaa sisälle ilman asianmukaisia lupia.

Toimiessaan yrityksen lähiverkko mahdollistaa muun muassa verkkolevyjen ja verkkopohjaisten sovellusten käyttämisen. Lähiverkon ongelmat taas ilmenevät esimerkiksi niin, että käyttäjä ei pääse verkkolevylle tai internetin käyttö takkuaa tai internet-yhteys ei toimi lainkaan.

Yrityksen lähiverkon laitteet muodostavat yrityksen verkkoympäristön. Jos verkkoympäristö on rakennettu perinteiseen tyyliin, se tarkoittaa, ettei vianselvitys ole sujuvinta hommaa. Perinteisen verkon kohdalla vianmääritys etenee seuraavasti: katso WLAN-hallinnasta, katso kytkimeltä, katso palomuurilta, soita operaattorille. Koko tämän ajan käyttäjä odottelee, että josko sitä pääsisi jatkamaan töitään.

Kaikki osapuolet käyttäjästä it-tukihenkilöön ja aina yrityksen toimitusjohtajaan asti ovat tyytyväisempiä, kun kaikki verkon aktiivilaitteet – kuten WLAN, kytkimet, palomuurit, valvontakamerat ja anturit – ovat yhdessä hallinnassa. Verkon liikenne nähdään yhdestä näkymästä aina käyttäjän työasemalta Internetiin tai jopa sovellukselle asti ja vianselvitys todella paljon nopeampaa kuin perinteisellä tavalla toteutetussa verkossa.

Toimiva lähiverkko Ciscon Meraki-teknologiaa hyödyntäen

Maailmassa on monia verkkoteknologioita ja hyvin monia eri tapoja toteuttaa yrityksen lähiverkkoa. Me Wisdomicilla luotamme Cisco Meraki-teknologiaan. Tähän on kolme syytä: tietoturvallisuus, pilvipohjainen hallinta ja näkyvyys.  Lue lisää >

Tutustu myös palvelukuvaukseen: Verkkopalvelut >

Mikael Söderholm
Latest posts by Mikael Söderholm (see all)

Kaipaatko lisätietoa aiheesta? Ota yhteyttä!

Tietoturva-syöte