Hyvin yleinen ongelmatilanne asiakkaalla on, että järjestelmät tökkii, palkki pyörii, mutta mitään ei tapahdu. Turhautuminen takuuvarmaa. Itkupotkuraivarit helpparille ja kahville loppupäiväksi.

Tämä yleinen ongelmatilanne johtuu hyvin monesti yrityksen tietokonepolitiikasta, jossa laitteet käytetään loppuun. Ensin uuden laitteen saa toimitusjohtaja, tämän jälkeen laite jatkaa elämäänsä talousosastolla ja eläkepäiviksi kone siirtyy tuotannon laitteeksi. Laitteessa on vielä kaikki ensimmäisen käyttäjän tiedostot.

Läppärit ja laitteet pitää nähdä yrityksessä työkaluina, jotka toimiessaan luovat kassavirtaa, josta yritys maksaa palkat ja osingot. Nykypäivänä ei ole järkeä enää omistaa laitteita! Järkevämpää on vaan keskittyä niiden käyttämiseen, ja joku muu vastaa siitä, että kone ei jumita. Yritys harvoin laskee hintaa sille, paljonko laitteen käytön aikainen turhautuminen maksaa.

Tietoturva tietysti pitää miettiä uudelleen– aina ei kannata ostaa uutta konetta, jos yrityksessä on vapaita koneita, joissa on vielä elinkaarta jäljelle. Koneet pitää kuitenkin muistaa tyhjentää ja asentaa uudelleen. Se toimitusjohtajakaan ei varmasti halua ensimmäisenä koneen omistajana jakaa luottamuksellista tietoa tuotannonväelle, jolla kone on tällä hetkellä käytössä. Laitteet kannattaa myös valita henkilökunnalle niin, että niissä on huomioitu jo tietoturva mahdollisimman hyvin. Näitä on esimerkiksi levyn kryptausmekanismit ja elektroniset privacy filtterit, jolla saadaan häädettyä ylimääräiset silmäparit tietokoneen ruudulta junamatkalla.

Esimerkillinen yritys hankkii laitteet palveluna. Palvelussa laitteen käyttökunnosta, omistajatiedosta ja elinkaaren päättymisen tietoturvallisesta tyhjennyksestä huolehditaan. Asiakas voi keskittyä pelkästään laitteen käyttämiseen. Jos aloit miettimään asiaa, ota meihin yhteyttä, niin laskemme sinulle hinnan. Saatat yllättyä…

Selvityksemme mukaan konejumit ovat yksi yritysten tyypillisimmistä turhautumispäästöistä. Katso webinaarimme “Tuntuuko IT siltä, että umpisuoli olisi puhkeamassa”, niin saat selville, mitkä muut IT-asiat tulehduttavat umpisuolta ja miten me ratkaisemme ne.

Kristian Wessberg

Kaipaatko lisätietoa aiheesta? Ota yhteyttä!